Hoe solliciteer je in een andere branche?

Tijdens het Doorbraak-naar-werk Event, dat ik regelmatig organiseer, staan vragen, ontwikkelingsdoelen van deelnemers centraal.

Een vraag, zoals ik die van te voren per mail kreeg, luidde als volgt:

Ik wil graag een stap zetten naar een voor mij nieuwe sector. Ik heb mijn hele werkzame leven in de financiële dienstverlening gewerkt. Maar wil nu graag een overstap maken naar duurzaam ondernemen.

Dat betekent een voor mij nieuwe sector. Waardoor ik mij op ander punten moet verkopen dan bij de vorige sollicitaties.

Ik ben op zoek naar manieren om mij goed in deze voor mij nieuwe wereld te laten zien en succesvol te netwerken en zo succesvol te solliciteren. Uit de sollicitaties die ik nu toe gedaan heb (ca. 5) merk ik dat dit niet automatisch een gelopen race is.

Ik merk dat dit soort vragen veel leven bij werkzoekers en ik wil je daar graag, vanuit mijn expertise maar óók vanuit persoonlijke ervaring, een aantal tips voor meegeven.

1. Wees onweerstaanbaar als nieuwkomer

Ga goed na wat jij als friskijker, nieuwkomer in de branche hebt toe te voegen en vergroot dat uit(nee, niet gaan lopen liegen!) Zelf heb ik op deze manier eens de overstap gemaakt van de commercie naar een baan als leraar economie in het Voortgezet Onderwijs.
Om dit overtuigend te kunnen doen zul je je echt moeten verdiepen in de branche en kopjes koffie moeten gaan drinken met mensen die dat werk nu doen.

  • Waar lopen ze tegenaan?
  • Wat zijn de ontwikkelingen?
  • Wat zijn overeenkomsten met je vorige werk?

2.”Ich bin ein Berliner”

Ga je helemaal wentelen, vertrouwd maken in de branche. Zorg dat je meer weet dan de gemiddelde professional binnen de branche.

  • Lees je suf
  • bezoek vakbeurzen
  • Zoek de juiste connecties op LinkedIn
  • Probeer de vinger te krijgen achter ontwikkelingen in de branche

Het is belangrijk dat je er echt bij gaat horen. Ontdoe je dus van alle vakjargon vanuit je vorige branche: In je praten, op je cv, je LinkedIn profiel en gebruik taal en terminologie uit de branche waar je wilt werken. Denk maar aan de historische woorden van oud VS president Kennedy toen hij op bezoek was in Berlijn.

3. Wees waardevol voor vakgenoten

Je hebt het me misschien vaker horen zeggen. Veel werkzoekenden profileren zich als “werkzoekende” en niet als iemand die echt iets heeft met z’n vak, de branche.
LinkedIn is bijvoorbeeld erg geschikt om content te delen en, beter nog, te produceren.
Het is echt raar en ongelofelijk dom dat zo weinig mensen enthousiast schrijven over hun vak.
Wie dat wel doet bouwt als vanzelf een expert status op.

Jouw Doorbraak naar werk begint op het komend Doorbraak-naar-werk Event

  • Hoe zoekt een recruiter?

  • Bonus: 1 op 1 telefonische coaching

  • Bonus: Template "killer-cv"

aanmelden kost je 1 minuutje