Employer Branding: Waar begin je?

Het komt je misschien over als een hype, een dingetje bedacht door snelle jongens en ten diepste niet zo relevant. Ik hoop dat je na het lezen van deze blog doordrongen bent van de noodzaak van een goede Employer Branding. Maar wat is dat eigenlijk: Employer Branding?

Wat is Employer Branding?

Kort gezegd komt Employer Branding erop neer dat je je als werkgever profileert op de arbeidsmarkt. Wat maakt jouw organisatie onderscheidend en aantrekkelijk voor potentiële medewerkers? Een goede Employer Branding trekt dan de mensen aan die bij jouw organisatie passen.

3 Bronnen voor een sterk werkgeversmerk

Het neerzetten van je Employer Branding, je werkgeversmerk doe je niet van de één op andere dag. Het vraagt onderzoek het goed benutten van een drietal bronnen.

1. Je medewerkers als bron voor Employer Branding

De veruit belangrijkste bron om uit te putten zijn natuurlijk je bestaande medewerkers. Als je hen actief betrekt in het vormen van je werkgeversmerk verhoog je de betrokkenheid en kom je veel te weten over hun beleving bij je organisatie. Je kunt bijvoorbeeld starten met een korte online vragenlijst. Ook teamsessies kunnen vaak de kern goed bloot leggen. Belangrijk bij alles wat je hiervoor inzet is dat je heel duidelijk het doel van te voren communiceert: Op tafel krijgen van een sterk werkgeversmerk.

2. Je klanten/opdrachtgevers als bron voor Employer Branding

Je klanten staan, soms dagelijks, met jouw bedrijf in contact. Jouw bedrijf, dat zijn de mensen! Wat voelt, ervaart, proeft jouw klant bij jouw bedrijf. Daar komen vaak erg verrassende dingen uit welke je zelf helemaal niet zag!

3. Je oud-medewerkers als bron voor Employer Branding

Vertrokken medewerkers kunnen je naam als werkgever maken of breken. Hoe ze ook weg zijn gegaan: Ze kunnen je veel vertellen over jou als werkgever.

Zomaar even drie bronnen voor Employer Branding op een rijtje. Zorg dat je Employer Brand concreet is en echt werkelijk binnen je organisatie beleden, beleefd wordt. Dat maakt de daaropvolgende acties namelijk veel makkelijker:

  • Inzetten medewerkers in werving
  • contacten met recruitment partner
  • inwerken nieuwe collega’s (onboarding)

Vanuit Sollicipuur denk ik, als recruitment partner, graag met je mee over Employer Branding!  Over de noodzaak van Employer Branding nam ik een korte video op.

Wil je doorpraten over deze blogpost of eens nader kennismaken?