outplacement

Expert in recruitment en outplacement

Je moet jezelf op een authentieke wijze verkopen aan de andere partij op de arbeidsmarkt.Daar help ik bij.

Ronald Kloens (1967) is de drijvende kracht achter Sollicipuur. De plannen voor Sollicipuur ontstonden in 2013 op z’n racefiets. Beweging veroorzaakt immers vrijwel altijd creativiteit.

“Een van de grootste transformaties die ik heb doorgemaakt in mijn leven, is die van speelbal naar speler. Crisismomenten, zoals een bijstandsaanvraag in 1995 en een outplacementtraject in 2002,  baanden hiervoor de weg.  Meer dan eens moest ik op zoek naar ander werk. Op die momenten leerde ik dat een krachtige profilering op de arbeidsmarkt je verder helpt. Later mocht ik  als recruiter veel organisaties helpen met het vinden van de juiste mensen op HBO niveau (en hoger). Nog later lag de focus op het begeleiden van werkzoekenden.

Elkaar vinden op de arbeidsmarkt heeft alles te maken met een goede profilering.

Van Speelbal naar Speler

Slachtoffer van de omstandigheden

Lange tijd dacht ik dat alles mij ‘overkwam’. Toen ik halverwege de jaren ’90 een bijstandsuitkering moest aanvragen, was dat ‘de schuld van mijn ex-werkgever’.  Als een jaarcontract niet werd verlengd, lag dat aan ‘de slechte arbeidsmarkt’. Zonder het te beseffen legde ik voor alles de verantwoordelijkheid buiten mezelf.

De knop om

In 2005 ging de knop om. Tijdens een Management Development Traject van mijn toenmalig werkgever kreeg ik een boek: De zeven eigenschappen van effectief leiderschap van Stephen Covey. Daar ben ik nog steeds dankbaar voor want dat boek was een enorme eye-opener voor me. Het maakte me bewust van mijn eigen kracht en invloed. Sindsdien ben ik een speler die de bal van zijn professionele leven zelfbewust rond speelt.

Proactief

In mijn werkveld, sales en arbeidsbemiddeling, kwam ik dagelijks in contact met werkgevers en werkzoekenden. Bij veel van hen herkende ik mijn oude ‘speelbalmentaliteit’. Werkzoekenden zijn vaak reactief in plaats van proactief. Ze hebben weinig besef van hun unieke marktwaarde en moeite om zichzelf te profileren. Werkgevers weten zichzelf, zeker in tijden van schaarste, onvoldoende te onderscheiden.

Het is mijn passie om zowel werkzoekenden als werkgevers aan te vuren spelers te worden in plaats van speelballen. Daarom ben ik in november 2013 gestart met Sollicipuur. Mijn praktische, actuele aanpak werpt vruchten af: 70 procent van de werkzoekenden die ik tot nu toe heb begeleid, vond binnen drie maanden (ander) werk. 98% van de outplacementopdrachten was succesvol.

De wereld van werk is de laatste 10 jaar geweldig veranderd. In die wereld is het nodig jezelf met zelfbewustheid en gepaste trots te profileren. daar help ik je graag bij!”