Profileren op LinkedIn is in actie komen

profileren

Profileren op LinkedIn is karakter tonen

Jezelf profileren op LinkedIn vraagt om actie, om dagelijkse stappen waarbij je zichtbaar bent en je professionaliteit waardevol laat zijn voor anderen in je netwerk. Te veel LinkedIn gebruikers “zitten” op LinkedIn. Ze hebben ooit een profiel aangemaakt en doen er niks mee. Ze stoffen het profiel hooguit eens af als de nood aan de man komt: Het huidige werk stopt of de stroom aan opdrachten stokt.

Veel mensen die ik vanuit m’n werk in recruitment en outplacement spreek hebben negatieve gedachten bij het woord profileren. “Ik ben nu eenmaal niet zo opschepperig over mezelf” en dat soort dingen hoor ik dan. Het zit vanouds een beetje ingebakken in onze Hollandse cultuur. Maar wie zegt er eigenlijk dat je moet gaan lopen opscheppen over jezelf?

Profileren is eenvoudigweg je eigenheid tonen waardoor je, net als het profiel van een autoband, een indruk kunt achterlaten.

Profileren in de van Dale: Een eigen karakter vertonen

Dus zullen we die misvatting van “uitsloverij” en alle schroom maar eens van ons af leggen?

Profileren op LinkedIn is in actie komen

Een effectief gebruik van LinkedIn betekent, zoals ik al zei, in actie komen. Maak het jezelf daarbij gemakkelijk en regel de volgende randvoorwaarden:

  • Geef LinkedIn een vast tabblad dat bij het openen van je browser verschijntprofileren
  • Regel een plug-in bij je browser met RSS feeds van interessante websites binnen je vakgebied
  • Plan dagelijks 2 x 5 minuten LinkedIn tijd in
  • Installeer de LinkedIn App op je smartphone
  • (maar) laat je (werk)dagen niet beheersen door LinkedIn

Ik ga je in deze blogpost niet vertellen hoe je je profiel moet optimaliseren en waar welk knopje en functionaliteit zit. Hier zijn uitstekende boeken over geschreven. Een regelrechte aanrader is het boek “Meer succes met LinkedIn” van Corinne Keijzer. Het gaat mij nu om dingen die je echt moet gaan DOEN om je werkelijk te gaan profileren,” je karakter te tonen”, op LinkedIn.

5 Actiestappen

1. Bouw aan je netwerk

Je ziet vaak van die LinkedIn profielen met zo een twintig connecties. Er is een profiel aangemaakt en in de eerste (tevens laatste) actieve weken zijn wat aanwezige collega’s en familieleden toegevoegd en dat is dat.

Het kan anders!

In je werk of in je zoektocht naar ander werk ontmoet je allerlei mensen die je na de echte ontmoeting een LinkedIn uitnodiging kunt sturen. Daarnaast kom je tijdens je dagelijkse LinkedIn aanwezigheid andere professionals tegen die je waardevol vind. Ook hen kun je een connectieverzoek sturen. “Ook als ik hen niet ken? Ja, ook als je hen niet kent! Om goed te bouwen aan je netwerk zijn de volgende zaken belangrijk:

Maak het persoonlijk

Kies bij het uitnodigen en het beantwoorden van connectieverzoeken altijd voor een persoonlijke tekst en laat daarin iets van je professionele belangstelling in de ander zien. Over hoe je meer uitnodigingen om connectie te maken krijgt lees je verderop in deze blogpost.

Wees actief in groepen

Voor elk vakgebied, specialisme of werkgebied zijn er wel LinkedIn groepen te vinden. Vraag daar je lidmaatschap aan en ga meepraten. Let daarbij op de volgende zaken

A. Wees hoffelijk en niet al te onbescheiden

Begin gewoon eens om je positieve, professionele zegje te doen als commentaar op posts van anderen of geef een welgemeende “interessant”. Ga dus niet gelijk je eigen verhaal promoten.

B. Vraag connectie

Doe connectie verzoeken aan interessante leden die je tegenkomt en refereer in je uitnodiging naar wat jullie samenbindt, bijvoorbeeld het groepslidmaatschap.

C. Kijkers kunnen kopers zijn

Mensen die op je profiel kijken, ook zonder gedeeld groepslidmaatschap,  zijn blijkbaar professioneel in jou geïnteresseerd. Het kan je dus werk, opdrachten of op zijn minst een connectie opleveren. Wie mijn profiel bezoekt krijgt een connectie verzoek met een tekst als deze:

Dankjewel voor het bezoeken van mijn LinkedIn profiel.

Wat houdt ons tegen om te verbinden op dit netwerk?

Laat je me weten wat ik voor je kan betekenen?

Met Sollicipuur ben ik actief in Recruitment en Outplacement.

vriendelijke groet,

Ronald Kloens | 038-853 85 55

Ik krijg hier buitengewoon vaak zinvolle connecties en zelfs opdrachten uit!

D. Deel vakinhoudelijke content

Dit geldt natuurlijk niet alleen voor groepen. Maar als je je vakinhoudelijke karakter wil tonen zijn vakinhoudelijke groepen natuurlijk de uitgelezen plek. Niet alleen om je te profileren maar ook om anderen verder te helpen

Bouw aan de relatie en communiceer

Bouwen aan je netwerk gaat natuurlijk verder dan het maken van connectie. Je ziet dit nog wel eens bij mensen die zich op LinkedIn een “LION” noemen. Dit staat voor “LinkedIn Open Networker”. De meesten doen wedstrijdje in het aantal connecties maar communiceren niet, voegen weinig tot niets toe.

Als je eenmaal een LinkedIn connectie hebt is een persoonlijk LinkedInbericht een goede manier om de professionele band te verstevigen. Dat kan allerlei insteken hebben: Je kunt vragen wat je voor de ander kan doen of even een tip geven die je liever niet publiekelijk deelt. Zo ben ikzelf nog wel eens gewezen op spelfouten op m’n website. Heel fijn om daar op gewezen te worden en wel zo chique om dit niet publiekelijk te doen 🙂 .

2. Wees zichtbaar

Anderen kunnen je alleen maar ontdekken als je jezelf zichtbaar maakt.

Kijk en wordt bekeken

Als je bijvoorbeeld wilt dat een recruiter naar je profiel kijkt, bezoek dan het profiel van de recruiter. Doe dat dan wel met de goede instellingen zodat je zichtbaar bent als kijker..

Benut je LinkedIn-tijd

De 2 x 5 minuten die ik eerder noemde moet je niet alleen maar door je tijdlijn scrollen. Deel relevante content. Bijvoorbeeld een interessant artikel dat je via je RSS feeds tegenkwam. Probeer hier ook originele keuzes te maken en wees niet vakgenoot 101 die hetzelfde artikel deelt! Plaats positieve commentaren, deel updates van anderen met een positief commentaar, geef een  “interessant”. Met name het plaatsen en delen van een update geeft een boost aan je zichtbaarheid.

Ga bloggen

Wat heb jij te vertellen over je vak, waar wil je een ander verder in helpen?

LinkedIn heeft de geweldige mogelijkheid om langere blogpost te plaatsen. Een uitgelezen middel om je vakinhoudelijk te laten zien. Je kunt je blogpost heel gemakkelijk verrijken met video’s of afbeeldingen.

Als je verlegen zit om onderwerp: Verplaats je in je opdrachtgever, klant of collega. Welke, voor jouw begrip “domme” vragen worden er gesteld. Wat leeft er bij de ander? Ga daar over schrijven.

En als je dan gaat schrijven: Schrijf zo simpel dat een brugklasser het snapt. Dit heb ik niet van mezelf maar dat schrijft Aartjan van Erkel is zijn boek over online marketing “Maak ze gek!” een aanrader voor als je er in geïnteresseerd bent.

Het spreekt voor zichzelf dat je zo veel mogelijk mensen wilt bereiken met je content. Schakel collega’s, opdrachtgevers e.d. in om je blogpost te delen op hun social media kanalen en doe dat zelf ook.

Zet beeld in

Zowel op het statische profielgedeelte als in je updates en blogpost is dit een belangrijke.

We leven in een beeldcultuur. Dat betekent dat we eigenlijk liever iets bekijken dan dat we lange lappen tekst lezen.

Zet dus relevant videomateriaal in en stap over de schroom heen om jezelf in beeld te brengen met jouw vakinhoudelijke verhaal. Als je jezelf regelmatig laat zien onderscheidt dat je van anderen en bouw je sympathie op bij je doelgroep. Je hoeft echt geen fotomodel te zijn om op video te gaan. Kijk naar mij 🙂 !

Het spreekt natuurlijk vanzelf dat je een professionele profielfoto gebruikt en een achtergrondfoto die iets zegt over jouw professionaliteit. Een goede profielfoto zou ik echt even overlaten aan een professionele fotograaf. Voor de achtergrondfoto: Originaliteit wint het van stockfoto’s maar zorg dat de foto van goede kwaliteit is.

Voor de profielfoto is het van belang dat je voor een stukje herkenbaarheid op al je Social Media kanalen en je eventuele cv dezelfde foto gebruikt. Geeft rust en straalt consistentie, vertrouwen uit.

Nog even over video: Via de smartphone app kun je ook heel gemakkelijk video plaatsen. Zelf gebruik ik dat op m’n Iphone nog wel eens in combinatie met de video-app “Clips”.  Je kunt je video met deze app ook heel makkelijk voor zien van ondertiteling. Veel gemaakte fout met video is de hoek van waaruit gefilmd wordt. Vaak zie ik dat mensen op de kijker neerkijken of tegen de kijker opkijken. Dat moet je niet willen.

Over video gesproken: Sla deze video niet over!

3. Vertel je verhaal

Jij en ik; We leven niet alleen in een beeldcultuur maar ook in een beleveingscultuur. We willen iets meemaken, iets ervaren. Storytelling haakt in op deze behoefte.

Het vertellen van vakinhoudelijke verhalen kan natuurlijk heel mooi verteld worden met video of fotomateriaal maar dat is geen must. Vertel gewoon met regelmaat wat jouw werk voor impact heeft gehad op anderen en wat je er zelf weer van geleerd hebt.

Ook hier geldt: Gebruik normale taal waardoor je lezer de situaties voor zich ziet. Geen plechtige taal dus.

Je verhaal vertellen kan ook uitstekend door een ander gedaan worden. Je collega, je klant/opdrachtgever. LinkedIn biedt de mogelijkheid om je te laten aanbevelen. Ik durf de stelling aan dat een LinkedIn profiel zonder aanbevelingen waardeloos is. We willen “sociaal bewijs” zien van elkaars kwaliteiten. Mensen zoeken daar naar en als het een grotere investering betreft worden de aanbevelingen nagebeld. Laten bewijzen wat je over jezelf zegt is mega-belangrijk.

4. Laat je vinden met herkenbare vaktermen

In mijn werk als recruiter kom ik ze echt nog tegen: “Duizendpoten” en andere niets-zeggende benamingen. Ook vertellen mensen op hun cv en LinkedIn profielen in poëtische taal wat ze willen doen, betekenen. Mijn advies: Ga goed na op welke woorden jouw klanten, potentiële werkgevers zoeken als zij iemand als jou zoeken. Als je dat moeilijk vindt, bekijk dan eens interessante woorden in jouw vakgebied.. Ga die woorden dan ook gebruiken in je LinkedIn profiel, je updates en je blogposts.

Wat ook een handig hulpmiddel kan zijn is de online tool keywoordtool.io

Voor het statische gedeelte van je LinkedIn profiel zijn de eerste duizend lettertekens belangrijk om makkelijk naar boven te komen in  zoekresultaten van bijvoorbeeld recruiters. Je kopregel, functie omschrijving en de samenvatting vormen dus het speelveld om hierin te scoren.

Wees in je woordkeuze dus helder, herkenbaar. Het woord copywriting betekent niets anders dan kopiëren van wat de ander zegt of denkt. Als ik de woorden recruitment en outplacement niet gebruik zit ik duimen te draaien en eet m’n gezin droog brood. Zo simpel is dat.

Als je je wilt laten vinden dan voeg je ook de vaardigheden aan je profiel toe die voor jouw vak belangrijk zijn. Recruiters voeren de relevante vaardigheden altijd in als zij met hun betaalde account LinkedIn doorploegen op zoek naar de juiste kandidaten.

5. geven is leuk en loont

Jezelf profileren op LinkedIn is dus “karakter tonen” maar heeft toch wel een beetje het risico dat je het alleen maar over jezelf hebt. Voorkom dat. Het is gewoonweg harstikke leuk om eens in je netwerk te kijken wie je kunt helpen.

Welke update raakt je in je professionele hart en verdient het om met een enthousiaste tekst gedeeld te worden? Welke relatie heeft je zo fijn geholpen zodat het onderschrijven van een vaardigheid of het spontaan schrijven van een aanbeveling op z’n plaats is?

Probeer dan ook echt te geven. Ga dus niet in elk commentaar doorverwijzen naar je eigen profiel of website. Mensen zijn niet gek en hebben dan direct zoiets van: ” die wil alleen zichzelf promoten!”

Toch zit er ook wel een wederkerig aspect in. Als je je gewoon gevend en enthousiast gedraagt op LinkedIn komt dat altijd wel weer positief bij je terug: Geven loont.

En nu: Kom in actie!

Ga lekker aan de slag met bovenstaande actiestappen en ga je profileren op LinkedIn.

Laat me gerust eens weten wat het je gebracht heeft.

Heb je iets aan deze blogpost gehad?

  • Breng de blogpost onder de aandacht van anderen en deel via de buttons bovenaan de blogpost op je Social Media

  • Trakteer jezelf op regelmatige tips en vacatures per mail en vul formuliertje op deze pagina even in.

  • Doorpraten over profileren of andere vragen? Neem even contact met me op.

Boeken die ik noemde in deze blogpost

en hartelijk aanbeveel 🙂