Maak werk van contactmomenten

Onbekend

Ik wil het even met je hebben over het belang van contactmomenten.

Je kent dat gezegde toch wel? “Onbekend maakt onbemind”! Als je als werkzoekende voor het eerst bij een organisatie bekend raakt via je cv beland je in de stapel en is het maar afwachten of je op het stapeltje “uitnodigen” terecht komt.

Er is een veel slimmere weg, inplaats van ouderwets solliciteren, om eerder in het vizier te komen van je mogelijke werk- of opdrachtgever: Het opbouwen van een relatie door contactmomenten!

Maak een systeem

ContactmomentenVeel bedrijven werken met een CRM systeem. CRM staat voor Customer Relation Management. In dit systeem wordt dus de klantrelatie bijgehouden. Na elk contactmoment kan er bijvoorbeeld een verslagje worden gemaakt en een vervolgactie worden gepland.

Wees niet verbaasd als die telefonisch verkoper je vraagt hoe je vakantie in Denemarken was. Hij heeft het genoteerd na jullie vorige gesprek in zijn CRM systeem.

Ik raad je aan om een “soort van” CRM systeem aan te leggen van de contacten die je hebt rondom de zoektocht naar (ander) werk.

Word bekend

Weet je dat je gunningsfactor stijgt bij meerdere contactmomenten?

Ik sprak er, tijdens een wandeling, deze podcast over in:


Bedrijven doen dat ook bij ons consumenten: Contactmomenten inbouwen. Na je boeking bij een wellness resort ontvang je “zomaar opeens” regelmatig emails, post, een vriendelijk kaartje op je verjaardag. Zij doen dit omdat het bewezen effectief is voor de klantenbinding en daarmee de verhoging van de verkoop.

Zorg dus dat je als werkzoeker een “bekende” wordt van de organisatie (nog liever de beslisser bij die organisatie!) waar je wilt werken. Dat bekend worden en daarmee je gunningsfactor verhogen valt of staat bij het opbouwen van contactmomenten.

Top of mind met contactmomenten

Als je maar voldoende contactmomenten hebt kom je vanzelf in het werkgeheugen van de beslisser: “On top of mind”!
Vaak blijft een netwerkgesprek bij het netwerkgesprek alleen. Plan een opeenvolging van contactmomenten op!

Heel concreet kan dat betekenen:

  1. Je hebt een face-to-face netwerkgesprek
  2. ’s Avonds stuur je een mailtje om te bedanken voor het prettige gesprek.sollicitatiebrief schrijven
  3. De dag erna maak je, als dat nog niet gebeurd is, connectie op LinkedIn.
  4. Na een week bezoek je weer eens het LinkedIn profiel van je contact.
  5. In diezelfde week kom je een boeiend artikel tegen waar je je contact mee kunt helpen. Je stuurt de link door in een vriendelijk mailtje.
  6. Na een week ontdek je dat een LinkedIn connectie interessant kan zijn voor je contact. Je mailt hem er over en vertelt waar je momenteel mee bezig bent.

Bovenstaande reeks is slechts een voorbeeld en kun je nog met allerlei acties verlengen. Wees creatief en attent! Verras eens met een handgeschreven kaart bij een belangrijke dag bijvoorbeeld.

Je zult merken dat je werkelijk een band legt door regelmatig prettig contact te hebben!

Contact tips

Ik sluit af met wat concrete contact tips.

  • Een handgeschreven kaart bij een bijzondere gelegenheid.
  • Elkaar even begroeten en spreken op een netwerk evenement.
  • Een hulpvaardig mailtje met interessante informatie.
  • Het stellen van een vraag over bijvoorbeeld een wederzijdse connectie: “Kun je me eens in contact brengen met….?”
  • Het wijzen op een commerciële kans.
  • Een telefoontje als je onderweg bent: “Ik ben in de buurt, heb je tijd voor koffie?”
  • Elkaar helpen op LinkedIn: een “interessant, positief commentaar of delen van update.

Ga aan de slag met het maken van reeksen contactmomenten en scoor jouw baan of opdracht!

Wil je meer leren over solliciteren en profileren? Kom dan naar een Doorbraak-naar-werk Event.

Doorbraak-naar-werk Event