Ga anders solliciteren!

Veel sollicitatie strategieën blinken uit in voorspelbaarheid en onaantrekkelijkheid. De gemiddelde recruiter komt dagelijks enkele duizendpoten, go-getters, flexibelen en pro-actieven tegen en wordt daar niet meer warm of koud van. reptielenbrein
Het vuur wordt niet ontstoken en dat is toch precies wat je als sollicitant wilt. Toch?

Je vertelt op je cv en in je brief uitgebreid wat je allemaal gedaan hebt, geleerd hebt, waar je o zo goed in bent. De beoogde werkgever wordt er echter niet door getriggerd als je het op die manier alleen maar over jezelf hebt.
Hoe dan wel?

Voedt het reptiel

“Wat? Een verhaal over verleidelijk solliciteren en dan begin je over een reptiel?” zul je zeggen. Jazeker. Ons hersengedeelte dat het onderbewuste herbergt, de Amygdala wordt ook wel het reptielenbrein genoemd. Als je je ogen eens goed de kost hebt gegeven in een dierentuin dan weet je dat een reptiel meestal ligt te slapen en pas wakker wordt als hij wordt geprikkeld door :
↳ De kans te overleven
↳ De mogelijkheid zich voort te planten

Als je dus geen impact wilt maken op het onderbewuste van de recruiter of werkgever moet je lekker droog je opsommingen en kwalificaties blijven opdreunen. Er is echter een effectievere weg:

Communiceer in voordelen, voordelen, voordelen

Waarom ben jij de juiste man/vrouw voor de job? Met andere woorden wat zijn jouw “Unique Buying Reasons?” Dat maakt de werkgever “wakker” en geïnteresseerd. Communiceer dus in voordelen voor de werkgever!

↳ Hoe ga je het bedrijf helpen groeien?
↳ Wat ga je oplossen?
↳ Wat gaat de werkgever besparen
↳ Welke kopzorgen heeft hij niet meer?

Wat je eigenlijk doet is dat je je potentiële werk/opdrachtgever “onder de koude douche” zet. Je laat hem schrikken door het verschil tussen z’n huidige situatie en de situatie met jou in z’n team

Als je zo, bewust het onbewuste reptielenbrein aanspreekt ga je scoren!

Wil je doorpraten over deze blogpost of eens nader kennismaken?